Tekst napisao: Prof.dr.sc. Ivica Klapan, dr. med.
POLIKLINIKA KLAPAN MEDICAL GROUP

Alergijske bolesti nosne sluznice i kronična upala sluznice paranazalnih šupljina (sinusa) spadaju među najčešće kronične bolesti današnjice u modernom svijetu. 21. stoljeća. Mogu u značajnoj mjeri pridonijeti smanjenju kvalitete života oboljelih. Upravo zbog te činjenice se pokušavaju naći što bolji načini liječenja navedenih bolesti. Do sada su se u liječenju koristile različite metode, a najčešće se to postiže uzimanjem lijekova. To su obično lokalno djelujući kortikosteroidi u obliku spreja, antihistaminici u obliku tableta, a rijetko kortikosteroidni pripravci u obliku tableta.

U novije vrijeme postoje istraživanja o djelovanju fotobiostimulacijskog svjetla na sluznicu nosa. Slična terapija UV-svjetlom već se dugo vremena i provjereno koristi kod liječenja nekih vrsta kožnih bolesti i produžene novorođenačke žutice. Zbog određenih sličnosti u imunološkim mehanizmima nastanka ovih bolesti,  kronične upale te alergijskih bolesti nosa i sinusa, započeta su istraživanja djelovanja fotobiostimulacijske svjetlosne terapije na sluznicu nosa.  Takva vrsta liječenja je dobila naziv rinofototerapija. Usporedno sa istraživanjima je razvijen i uređaj kojim se može ciljano provoditi tretman nosne sluznice, bez štetnog djelovanja na okolno tkivo, posebno za same oči. U takve uređaje spada i Rhinolight®, koji koristimo u Poliklinici Klapan Medical Group u Zagrebu (www.poliklinika-klapan.com) u svakodnevnoj rutinskoj praksi.

Ovo svjetlo primjenjeno na sluznicu nosa, kao i na druga tkiva, djeluje na nekoliko važnih razina u imunološkom odgovoru organizma. naime, poklazano je da dolazi do smanjenja proizvodnje više tvari koji pojačavaju reakciju tkiva na alergene, te do smanjenja broja i aktivnosti određenih stanica koje su važne u nastanku upalnog odgovora. Budući su ove tvari i stanice odgovorne za oštećenja tkiva pri upalnom odnosno alergijskom odgovoru, smanjuje se i njihova sposobnost oštećenja normalnih tkiva, a time i simptoma alergije. Osnovni učinak se očituje na smanjenje broja tzv. „T-memory-stanica”, ali nadasve i T-stanica odgovornih za produkciju interleukina-5 (IL-5), ali isto tako i postupkom tzv. apoptoze i na direktno smanjenje broja eozinofilnih stanica, kao i samog ECP (eozinofil kation protein). Ovo je osobito važno jer ove T-stanice direktno utječu na smanjenje broja eozinofila koje predstavljau jednu od najvažnijih, tzv. efektorskih staničnih linija u alergo reakciji. Isto tako, blokira otpuštanje histamina iz bazofila i mast stanica, a ima istovjetni dodatni učinak na tzv. mast stanice.  Ovo predstavlja vjerojatno najbitniji učinkoviti mehanizam djelovanja fotodinamskog svjetla (fototerepije) na sluznicu gornjeg-aero-digestivnog trakta u alergičara.

Neki od tih učinaka se očituju u smanjenju otekline sluznice nosa, smanjenoj proizvodnji sekreta, smanjenom osjećaju svrbeža nosa, kao i boljoj prohodnosti nosnih šupljina. Ovakav način liječenja je posebno pogodan kod osobá koje ne žele ili ne smiju uzimati lijekove. To su u npr. trudnice, aktivni (profesionalni) sportaši, osobe alergične na neke lijekove, osobe sa smanjenom funkcijom bubrega i jetre, i sl. Može se koristiti kao jedini način liječenja ili u kombinaciji sa drugim načinima liječenja, npr. lijekovima.

Uređaj za rinofototerapiju (Rinolight®) je posebno konstruiran kako bi se svjetlosni snop  ciljano usmjerio na nosnu sluznicu, bez popratnog djelovanja na okolnu kožu i/ili oči. To je postignuto uz pomoć posebnog nosnog nastavka koji se stavlja u nosnicu. Posebni sastav svjetla koji ovaj uređaj emitira, smanjuje evetualne štetne učinke ove terapije, bez značajnijeg umanjenja cjelokupnog korisnog učinka. Jedna aplikacija svjetla traje 2-3 minute. Prvi tretman obično traje 2 minute, te potom do najviše 3 minute, da bi se postupno postigao maksinalni terapijski učinak. Postoje dvije osnovne sheme primjene: za kroničnu upalu nosa i sinusa, te za alergijsku bolest. Liječenje traje 4-6 tjedana, ovisno o bolesniku, dužini trajanja bolesti, prethodnoj terapiji (npr. dužem korištenju kapljica za nos, tipu i obliku, prjmjenama i patološkom supstratu na sluznici, devijaciji nosnog septuma itd.), a tjedno se aplikacija može provesti najviše 4 puta. Tijekom aplikacije je obavezna zaštita očiju posebnim zaštitnim naočalama. Prije primjene je bitno dobro očistiti nos kako bi isporuka svjetla bila nesmetana. Nosna šupljina se obasjava kružnim pokretima kako bi svaki dio sluznice bio što ravnomjernije tertiran. Sama primjena ne nosi nikakve neugodnosti za bolesnika i obično se izvodi u sjedećem položaju.

Kao i svaka druga vrsta liječenja i ovdje su moguće nuspojave, ali su one rijetke i nisu ozbiljne. U velikoj većini slučajeva se radi o prolaznom osjećaju suhoće nosne sluznice i blagog peckanja. Ovaj se osjećaj može uspješno umanjiti lokalnom primjenom kapljica koje su namjenjene za njegu nosne sluznice i to je obično dovoljno. Ozbiljnije nuspojave do sada nisu opisane. Vrlo rijetko se bolesnici žale na pojačano stvaranje osušenog sekreta u nosu ili blaže krvarenje na nos. Dosada provedena istraživanja su pokazala da je fotobiostimulacijska terapija učinkovita u značajnom smanjenju simptoma alergijskog rinitisa, a velikim dijelom i kronične upale sinusa, čak i ako se koristi kao jedini način liječenja.